tirsdag den 27. januar 2015

Mild og cremet kokosyoghurt

Pt. undgår jeg mejeriprodukter lige på nær dem, der er lavet af gede- eller fåremælk. Jeg kan desværre ikke opdrive gede- og/eller fåremælksyoghurt, hvor jeg bor, og det er sjældent, jeg er i en af de større byer i landet. Desuden er sådan en special-yoghurt meget dyr. Derfor gik jeg i gang med at lave min egen kokosyoghurt, og resultatet blev faktisk rigtig godt. En mild og cremet yoghurt med en svag smag af kokos. Jeg vil gerne have konsistensen lidt tykkere, så jeg må igang med at eksperimentere med lidt sukker til bakterierne :) Inspirationen kom herfra og herfra.

1 portion

1 dåse kokosmælk
1 tsk. mælkesyrebakterier, jeg brugte NDS Probiotic Classic 9

Tænd for ovnlyset.
Varm kokosmælken op til 85 grader og lad den afkøle til 45 grader (denne proces pasteuriserer kokosmælken, så yoghurten kan holde sig længere). Rør mælkesyrebakterier i kokosmælken og stil gryden i ovnen i 24 timer (og kun med ovnlyset tændt). Gryden kan også sættes i en tørreovn (dehydrator) på 37 grader i 10-12 timer, hvis man er den heldige indehaver af sådan en. Hæld yoghurten til dræning i et kaffefilter og stil den på køl i ca. 17 timer. Yoghurten er klar, og "kokoskærnemælken", der er drænet fra, kan evt. bruges i en juice el. smoothie.

Kokosyoghurt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar