torsdag den 5. juni 2014

Rosastegt dyre-lårtunge

Når man køber et halvt el. helt dyr (i dette tilfælde et dådyr), får man udskæringer, man normalt ikke køber/bruger. Et par fine lårtunger skulle gøres spiselige, så jeg måtte google mig til, hvor en lårtunge sidder på et dyr, og hvordan den kan tilberedes. Jeg valgte at følge denne opskrift (dog med en lidt lavere sluttemperatur), og resultatet blev virkelig godt.

4 personer

2 dyre-lårtunger
Himalayasalt og friskkværnet peber
Smør / klaret smør til bruning

Puds kødet af og dup det tørt. Gnid det med fint himalayasalt og lad det stå på køkkenbordet i 30 min. Smelt fedtstof i en pande og brun lårtungerne godt af. Krydr med himalayasalt og friskkværnet peber. Læg lårtungerne i en römertoph, stik et stegetermometers spyd ind i siden af den ene lårtunge, læg låget på römertophen og sæt den i en kold ovn. Tænd for ovnen på 100 grader og lad kødet stege, til termometret viser 57 grader (det tog ca. 45 min.). Tag römertophen ud af ovnen og lad den stå med kødet i i ca. 10 min. Skær kødet i skiver og server med ønsket tilbehør.
Vi fik hvidløgssmør og broccolisalat til.

Rosastegt dyre-lårtunge

Ingen kommentarer:

Send en kommentar