lørdag den 22. august 2015

Artiskokker med smør

Mit første møde med artiskokker havde jeg i Bruxelles, som var første stop på Interrail, da jeg var bare 17 år... Min veninde og jeg besøgte min venindes mors veninde, der arbejdede i EU parlamentet. Hun var en meget fascinerende kvinde, der behandlede os som voksne, guidede os mht. seværdigheder og introducerede os til artiskokker, perlehøne og belgisk chokolade :)
Til trods for at mit første møde med artiskokker var en succes, er de sjældent på menuen, men det kan der heldigvis laves om på. På en tur til CITTI PARK Flensburg købte jeg fine små øko artiskokker, som blev tilberedt, som følger (jeg fulgte Madbandittens opskrift):

3 personer

3 artiskokker
Lidt himalayasalt
Citronsaft
Masser af blødt smør el. en lækker dip

Skær det meste af stokkene af og fjern eventuelle grimme blade. Bring vand i kog i en stor gryde, tilsæt lidt citronsaft og et godt drys salt og lad artiskokkerne koge under låg i 40 min.

Låg på og kog i 40 min.












Lad artiskokkerne dryppe af på køkkenrulle, skær resten af stokkene af (så de kan stå på en tallerken) og server med blødt smør el. dip.

Man hiver bladene af, dypper det inderste/"kødet" af dem i smør og skraber "kød" med smør af med tænderne i undermunden. Når alle bladene er hevet af, skrabes "hårene" af artiskokhjertet, som dyppes i smør el. dip og nydes.

Artiskok med smør

Ingen kommentarer:

Send en kommentar