onsdag den 6. januar 2016

Rosenkålsgratin

Denne gratin er helt vildt lækker og består af grønt i form af rosenkål og skalotteløg og en masse fedt i form af smør, bacon, piskefløde og ost. Gratinen er i den grad LCHF mad og kan spises, som den er eller som tilbehør til et stykke kød.
Opskriften har jeg fra The Food Lab.

4-6 personer

2 spsk. smør / klaret smør
Et stykke bacon på ca. 250 g, skåret i strimler
1100 g rosenkål, skåret i halve *
Et stort skalotteløg, finthakket
3 dl piskefløde
Himlayasalt og friskkværnet peber
180 g revet ost, jeg brugte Gouda

* man kan sagtens bruge optøede og drænede rosenkål

Put smør og bacon i en stor og kold sauterpande. Tænd for kogepladen og lad baconen stege i ca. 8 min. under omrøring. Tilsæt rosenkål og lad dem stege med i ca. 5 min,, til kålene har taget lidt farve. Rør af og til. Tilsæt skalotteløg og steg videre i ca. 1 minut. Tænd for ovnen på 210 grader varmluft. Hæld fløde ved, skru ned for varmen, og lad det hele simre under omrøring, til fløden er reduceret og har "lagt sig om" kål og bacon. Hæld blandingen i et ildfast fad, krydr med salt og friskkværnet peber og fordel den revne ost over blandingen. Sæt gratinen i ovnen i ca. 15 min., til osten er smeltet og gylden. Tag gratinen ud af ovnen og lad den trække 10 min., inden den serveres.

Rosenkålsgratin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar