torsdag den 6. august 2015

Laks med birkes og hvidkåls-fennikel salat

Begge unger meddelte, at de spiste ude, og så var lysten til at lave mad meget lille. Men laksen var taget op af fryseren og skulle tilberedes - og da jeg satte mig til bords og smagte på fisken og salaten, var jeg glad for, at jeg tog mig sammen. Og så var der også mad til næste dag :) Opskriften kommer herfra.

3-4 personer

6 laksefileter
Himalayasalt
Blå birkes

½ hvidkålshoved
1 stor el. 2 små fennikler
3 spsk. æblecidereddike
6 spsk. olivenolie
Skal og saft fra en øko lime
Himalayasalt og friskkværnet peber
1 æble
Et bundt dild

+
1 lime, skåret i både

Snit hvidkål og fennikel fint. Jeg brugte min foodprocessor samt en kniv, næste gang vil jeg bruge mit mandolinjern. Rør en dressing af æblecidereddike, olivenolie, limeskal og -saft, salt og peber og vend den rundt i råkosten. Stil på køl.
Tænd for ovnen på 170 grader varmluft. Læg laksefileterne i et smurt ovnfast fad, drys godt med Himalayasalt og birkes og bag i ovnen i ca. 12 min.
Læg en el. to laksefileter på en tallerken og anret salaten med tynde skiver æble, plukket dild og en limebåd (til at presse ud over laksen).

Laks med birkes og hvidkåls-fennikel salat

Ingen kommentarer:

Send en kommentar