onsdag den 8. juli 2015

Cremet ingefær-lime kylling med sticky kokos"ris"

Jeg er ikke så vild med asiatisk mad, men denne her ret fra Jane Faerbers nyeste bog måtte jeg prøve. Maden på billedet så SÅ lækker ud, og jeg blev bestemt ikke skuffet.
Hold da op for en smagseksplosion.

4 personer

4-6 kyllingebrystfileter (6-800 g)

Marinade:
3 spsk. olivenolie
2 spsk. revet ingefær
Saft og skal af to øko limefrugter
½ dl finthakket koriander (gem lidt til drys)
1 grøn finthakket chili
2 tsk. fishsauce
4 spsk. Tamari
1 spsk. yaconsirup
4 dl kokosmælk
2 tsk. stødt koriander
Et nip cayennepeber
2 tsk. havsalt

Sticky kokos"ris":
1 blomkålshoved
2 spsk. kokosolie
1,5 dl kokosmel
1,5 dl kokosmælk
Et nip salt
Evt. en tsk. yaconsirup

+
friskhakket koriander
Limebåde

Bland alle ingredienserne til marinaden, læg kyllingefileterne ned i den og stil på køl i minimum 3 timer. Tænd for ovnen på 180 grader varmluft. Tag kyllingefileterne op af marinaden og læg dem i et smurt ovnfast fad. Hæld marinaden i en kasserolle el. lille gryde. Steg kyllingefileterne i ovnen i ca. 15. min., til de er gennemstegte men stadig saftige.

Riv blomkålen i foodprocessoren og steg blomkålsrisene et par min. i kokosolie i en sauterpande. Tilsæt kokosmel, kokosmælk, salt og yaconsirup, rør godt rundt og læg låg på panden. Lad "risene" simre ca. 5 min., til kokosmælken er kogt ind. Rør i "risene" undervejs.

Opvarm marinaden og lad den simre i ca. 10 min. Smag til.

Skær kyllingefileterne i skiver og server med sticky kokos"ris", marinadesovs, et drys friskhakket koriander og limebåde.

Cremet ingefær-lime kylling med sticky kokos"ris"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar