torsdag den 2. juli 2015

Lakse-spinat tærte

Jeg elsker tærter men laver det sjældent, fordi jeg synes, det tager lang tid, men det tager såmænd ikke længere tid end så meget andet. Fra jeg gik i gang med denne lakse-spinat tærte, til jeg satte mig til bords, gik der blot en lille time, og jeg serverede også salat.

4-5 personer

Tærtebund:
2 dl mandler
½ dl sesamfrø
½ dl solsikkekerner
1 spsk. fiberHUSK
40 g smør
1 æg
1 tsk. havsalt

Fyld:
150 g røget laks, skåret i mindre stykker
3-400 g frossen spinat, tøet op og drænet
4 æg
1 dl kokosmælk
100 g gedesmøreost
Himalayasalt
Friskkværnet peber

+ 3-4 håndfulde revet ost, jeg brugte Manchego

Tænd for ovnen på 160 grader varmluft.
Kværn mandler, sesamfrø og solsikkekerner i en foodprocessor. Tilsæt de øvrige ingredienser og kør det hele til en sammenhængende dej. Tryk den ud i en smurt tærteform (med en diameter på ca. 27 cm). Prik dejen med en gaffel og forbag i 15 min.

Imens klargøres fyldet. Fordel laksestykker og spinat i den forbagte tærtebund. Drys med salt og peber. Pisk æg, kokosmælk og gedesmøreost sammen og hæld massen over tærtefyldet. Top med revet ost og bag i ca. 30 min.


Lakse-spinat tærte


Ingen kommentarer:

Send en kommentar