søndag den 14. april 2013

Citronsnitter til kaffen

Hvor har jeg bagt mange kager, der kunne spises men som ikke var super gode.
En del af de "naturlige" sødemidler så som sukrin og stevia får kager til at smage metallisk/kolde.
Jeg bruger egentlig helst dadler, honning og kokossukker til at søde med, men de påvirker mit blodsukker voldsomt. Derfor eksperimenterer jeg med forskellige blandinger og prøver andres opskrifter af.

To kager har jeg haft held med, og de er godkendt af både familie og gæster:
Madbandittens Drømmekage fra Brovst i en LCHF-version og
Citronsnitter med kokosbund fra Hjemme hos Xenia; her er min version:

10 store el. 20 små stykker.

Kokosbund:
75 g kokosolie med smag
50 g sukrin gold
1 spsk. kokossukker (kan udelades)
200 g kokosmel
100 g mandler malet til mel
Et drys salt
2 æggehvider

Citrontopping:
3 æg og 2 æggeblommer
50 g sukrin gold
1 spsk. kokossukker (kan udelades)
Saft og revet skal fra en stor øko-citron
35 g mandler malet til mel

Pynt:
1-2 spsk. kokosfibre

Forvarm ovnen til 160 grader varmluft.

Smelt kokosolien ved middel varme og tilsæt sukrin gold, kokossukker, kokosmel, malede mandler og salt. Bland godt.
Tag gryden af kogepladen og tilsæt æggehvider og rør massen godt sammen.
Bred og pres massen ud/ned i en bradepande (20 x 30 cm) beklædt med bagepapir.
Bag bunden i ca. 10 min.

Tilbered toppingen:
Pisk æg og æggeblommer luftige, tilsæt de øvrige ingredienser og pisk blandingen sammen.

Hæld blandingen over den forbagte bund og bag i ca. 15 min., til toppingen har sat sig i midten. Hold øje med kagen; den må endelig ikke få for meget.
Skær kagen i firkanter, når den er kølet af, sigt med kokosfibre og server
- gerne til en god kop kaffe.

Citronsnitter til kaffen





2 kommentarer:

  1. Hej Lone��
    Er det alm. Kokosmel du bruger i denne opskrift?
    Venlig hilsen Dorthe

    SvarSlet
  2. Hej Dorthe
    Det er alm. kokosmel.
    Kh. Lone

    SvarSlet