onsdag den 17. april 2013

Madplan

I godt 15 år har jeg lavet madplan for at få hverdagen til at gå op. Med skiftende arbejdstider og familieliv og en ide om sund og varieret kost på bordet hver dag, er det bydende nødvendigt med en plan. At det så også mindsker madspild, budget, frekvens af indkøb og impulskøb er kæmpe plusser i regnskabet.

Jeg abonnerer på Årstidernes Kukkasse, og da man på deres site kan se, hvad der er i ugens kasse, kan man planlægge måltiderne ud fra det. At jeg så af og til vælger en anden kasse og køber ekstra varer er en helt anden sag. Hvor bliver det godt, hvis (læs: når) Årstiderne lancerer en LCHF kasse.
I starten kan det synes besværligt og tidkrævende at lave en madplan, men med tiden bliver det en (god) vane, der kræver et minimum af tid. Og så hjælper det selvfølgelig, hvis man er et madøre som jeg.
Som regel sætter jeg mig ved køkkenbordet med familiens kalender, opskrifter hevet ud af blade, iPad med bogmærker ved opskrifter, telefon med inspirationsnoter, fryserliste (endnu et nødvendigt onde, hvis man som øko-freak går efter tilbud, vil spare penge og undgå madspild), og pen og papir, og så går jeg i krig.














En madplan kan se sådan ud:

Mandag: Kylling i karry med blomkålsris + kokosmel og nødder
Tirsdag: Græsk bøf med avocado-tomat-salat
Onsdag: Som mandag
Torsdag: Bagt laks med mandel-sennepscrust, kålcouscous og blancherede asparges
Fredag: Squashghetti med kød- og ostesovs
Lørdag: Nachos med Mexi-kød, avocado-dressing, salat og cremefraiche
Søndag: Squash a la Carbonara

Planen kan selvfølgelig ændres i løbet af ugen i tilfælde af uventede invitationer, besøg og/el. arrangementer, og eventuelle rester kan med fordel spises som morgenmad el. tages med på arbejde og/el. i skole. God fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar