onsdag den 20. januar 2016

Kålrabigratin

Er du også vild med flødekartofler, er denne kålrabigratin en fantastisk erstatning. Havde jeg ikke vidst bedre, kunne jeg sagtens tro, at jeg spiste flødekartofler. Det har været svært at finde en kålrabi, men pludselig lå der en hel masse i det lokale ABC Lavpris. Ungerne var også vilde med gratinen, som blev tilbehør til hvidløgsstegte lammekoteletter. Opskriften har jeg fra MADELENS LCHF.

700 g kålrabi, skåret i 3 mm tynde skiver
½ l piskefløde
2 tsk. Himalayasalt
Godt med friskkværnet peber
6-8 fed hvidløg
Ca. 280 g revet ost *

+
Persille el. purløg til pynt

* jeg brugte en blanding af Gouda, Manchego og Mozarella

Kom kålrabiskiver, piskefløde og krydderier i en stor gryde og lad det koge i 15 min. Tænd for ovnen på 225 grader. Tag gryden af varmen og rør presset hvidløg i. Hæld det hele i et smurt ovnfast fad, fordel osten på toppen og bag gratinen i 20 min. Læg evt. staniol over gratinen de sidste 5 min. Tag gratinen ud af ovnen, lad den stå og sætte sig i ca. 10 min., pynt med persille el. purløg og server.

Kålrabigratin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar