onsdag den 4. juni 2014

Blomkålshummus

Hummus er en dejlig spise, men undgår man den pga. kikærterne, der ikke er LCHF, er her en skøn hummus lavet af/på blomkål. Den er lækker både i smag og konsistens. Inspirationen kom herfra, men da jeg havde en stor rest groftrevet blomkål, brugte jeg det i stedet for blomkålsbuketter, og det blev stegt på panden og ikke bagt i ovnen.

4-5 personer

1 blomkål, groftrevet
4 fed hvidløg
2 spsk. tahin
1-2 tsk. stødt spidskommen
½ tsk. paprika
Saften af ½ citron
Olivenolie
Havsalt og friskkværnet peber
Kokosolie / smør / klaret smør til stegning

Steg blomkål og hvidløg i godt med fedtstof, og til det tager farve.
Lad det køle lidt af og blend det med resten af ingredienserne.
Juster med olie til hummussen har ønsket konsistens og smag til.
Kom hummussen i en skål, dryp med olivenolie og drys med paprika.
Server f.eks. til grøntsagsstænger og/el. snackpølser.

Blomkålshummus


2 kommentarer:

  1. Det ser lækkert ud og skal helt sikkert afprøves. Jeg undgår faktisk hummus lige præcis pga kikærterne. Det er da utroligt, hvad man kan bruge blomkål til :-)
    Mange hilsner Kathe

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig Kathe :)
      Jeg har aldrig været vild med blomkål, men nu bruger jeg det virkelig tit - og kan lide det.
      Kh. Lonerosa

      Slet