fredag den 19. september 2014

Gateau Marcel - LCHF venlig ekstravagance

Gateau Marcel er den bedste chokoladekage, jeg nogensinde har smagt. Den er lavet af få men lækre ingredienser, den er semibagt, hvilket giver den en konfektagtig konsistens, den er fransk, den er ekstravagant, den er to die for.
Opskriften har jeg fra GOD MAD OG SØDE SAGER, der har gjort kagen LCHF venlig og særdeles velegnet til dem, der spiser palæo.
Jeg medbragte kagen til gymnasieklassens 25 års jubilæum, og der var mere end én, der ikke kunne nøjes med ét stykke.

12-16 stykker

200 g mørk chokolade, jeg brugte 100 g 85% og 100 g 70%
200 g kokossukker, kan erstattes med Sukrin Gold
200 g klaret smør *
200 g æggeblommer, ca. 11 stk.
200 g æggehvider, ca. 6 stk., stift piskede

+ kakaopulver (jeg brugte en god raw) og pynt i form af frysetørrede bær

* 250 g smør giver ca. 200 g klaret smør

Smelt chokolade, kokossukker og klaret smør over vandbad. Kokossukkeret gør massen en smule grynet, men det er, som det skal være. Pisk æggeblommerne i en ad gangen. Vend forsigtigt de stift piskede æggehvider i ad flere omgange. Tænd for ovnen på 175 grader. Beklæd en springform med bagepapir og fyld 2/3 af dejen i formen. Bag i 20 min. Tag kagen ud af ovnen, selv om den virker virker ubagt, lad den køle af og falde sammen. Fordel resten af dejen på den afkølede kage, drys med kakaopulver (brug en finmasket si) og pynt med f.eks. hindbærpulver og hakkkede frysetørrede kirsebær. Stil kagen på køl natten over.

Gateau Marcel - klar til køleskabet

Gateau Marcel - klar til gane og mave



4 kommentarer:

  1. Hvorfor skal smørret være klaret?

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan sagtens bruge alm. smør. Jeg bruger klaret smør for at få rent smørfedt uden mælkeprotein :)

      Slet
  2. Sikke en smuk og lækker kage. Den skal laves til vores søndagsmiddag med ungerne. Har du blandet noget i kakaoen? Det ser lidt lyst ud. Jeg tænker, om man kunne blande lide Sukrin melis i kakaoen for at give lidt mere sødme. Hvis man bruger Sukrin Gold, bliver den vel ikke særlig sød?
    Mvh Kathe

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er min til dato bedste kage :)
      Jeg har ikke blandet noget i kakaoen (bruger raw kakao), men jeg vil tro, det er en god ide med lidt Sukrin melis, hvis du bruger Sukrin Gold i selve kagen.
      Jeg har endnu ikke selv brugt Sukrin Gold men gør det nok næste gang.
      Kh. Lonerosa

      Slet