fredag den 3. oktober 2014

Mazarinkage

Jeg elsker mazarinkage og har længe ledt efter en korn- og sukkerfri version. Den fandt jeg i FB-gruppen "Mine bedste LCHF opskrifter". Det er Rikke Steenbuch, der opfinder og kreerer skønne retter, og jeg skal bestemt prøve flere af hendes opskrifter af. I øvrigt tager hun flotte billeder af sin mad. Næste mazarinkage skal være en nøddemazarin (også kaldt Toscatærte), som er min favoritkage over dem alle.

10-12 personer

6 æg
1,5 dl piskefløde
200 g smeltet smør
6 spsk. Sukrin Gold
1,5 dl kokosfibre
1,5 dl mandelmel
1,5 tsk. bagepulver
Ca. 10 dråber mandelessens fra Urtegården *

* bruges mandelessens fra andre producenter, er doseringen en anden - smag dig frem

+
100 g mørk chokolade
2 store håndfulde mandler, skåret i splitter

Tænd for ovnen på 150 grader varmluft.
Pisk æg, fløde og smeltet smør sammen. Tilsæt resten af ingredienserne og pisk, til dejen tykner. Hæld dejen i en smurt springform el. en springform beklædt med bagepapir (jeg brugte en springform af silikone med en diameter på 23 cm  - den skulle ikke smøres). Bag kagen i ca. 35 min., afhængig af størrelsen på formen. Lad kagen køle af, mens chokoladen smeltes over vandbad. Hæld chokoladen over kagen og drys med mandelsplitter.

Mazarinkage

Ingen kommentarer:

Send en kommentar