fredag den 13. marts 2015

Gulerodssuppe med gedeost og ristede græskarkerner

Jeg abonnerer på Aarstidernes KukKasse, som jeg får leverer hver anden uge - hvis jeg ikke ændrer el. annullerer bestillingen. Tit ændrer jeg til KålKassen og tilkøber en el. to ekstra varer, som f.eks. en hel Manchego-ost, som jeg river og fryser ned. Det sker, at jeg glemmer at checke, hvad der er i KukKassen og ændre/annullere, og derfor stod jeg pludselig med to poser gulerødder, som jeg absolut ikke spiser mange af. Gode råd var dyre, men så fandt jeg en opskrift på gulerodssuppe i bladet "ØKOLOGI" (hvor hovedtemaet denne gang er det røde økologimærkes 25 års "fødselsdag").
Jeg tilførte protein i form af gedeost og bacon og erstattede piskefløde med kokosmælk for en mælkefri version af suppen.

5-6 personer

1 kg gulerødder, groft revet
1 stort løg, groft hakket
2 spsk. smør / klaret smør
1,2 l grøntsagsbouillon, jeg brugte Herbamare
Saft og skal af en øko appelsin
1,5 dl kokosmælk
Flagesalt og friskkværnet peber

+
5-6 små runde gedeoste, jeg brugte dem fra Tebstrup
2 pakker Hanegal bacon i skiver, stegt sprøde i ovnen og brækket i mindre stykker
1,5 dl græskarkerner, ristet i lidt kokosolie (uden smag) og et lille drys Himalayasalt
Lidt grønt drys, f.eks. frisk koriander, persille el. finthakket porre.

Smelt smør i en stor gryde og steg løgene ved middel varme, til de er glasklare. Tilsæt gulerod og steg til det begynder at blive blødt i konsistensen. Hæld grøntsagsbouillon ved, og lad suppen simre under låg i 25 min. Blend suppen, tilsæt appelsinsaft og -skal og kokosmælk og smag til med salt og peber. Lad suppen koge op og anret i dybe tallerkener. Læg en gedeost i bunden af tallerkenen, hæld suppe over og top med bacon, græskarkerner og grønt.

Gulerodssuppe med gedeost og ristede græskarkerner



Ingen kommentarer:

Send en kommentar