onsdag den 12. juni 2013

Blomkålspizza med rucolasalat

Jeg er så småt gået i gang med at prøve opskrifterne fra Janes bog af fra ende til anden. Janes blog Madbanditten er min absolutte favorit blog, og Jane har skrevet en fabelagtig LCHF bog med titlen: "LCHF SPIS DIG MÆT & GLAD"

Første gang jeg lavede blomkålspizzaen fulgte jeg opskriften fra bloggen; denne gang blev det den lidt modificerede opskrift fra bogen, og det var en stor succes.
Vær opmærksom på, at blomkålsbunden ikke bliver sprød, og at den ikke smager af blomkål overhovedet (hvilket er er stort plus her i huset :-)).

4-5 personer:

400 g fintrevet blomkål
150 g revet ost, gerne med smag
2 æg
1 spsk. oregano
2 spsk. loppefrøskaller (HUSK)

Bland alle ingredienserne sammen og bred massen ud på en bageplade med bagepapir. Bag midt i ovnen ved 200 grader (varmluft) i ca. 25 min.
Bunden skal være gylden.

Der er uanede muligheder mht. topping; jeg valgte en gang mosede tomater kogt ind med lidt presset hvidløg, 200 g revet ost, parmaskinke og oliven på den ene halvdel og oksesalami og bøffelmozarella  på den anden halvdel.
Bag pizzaen i yderligere 15 min. ved samme temperatur som ovenfor.










Pizzaen blev serveret med et godt "drys" rucola og følgende rucolasalat:

En bakke skyllet og afdryppet rucola
2-3 spsk. soltørrede el. ovnbagte tomater i olie, skåret i skiver
2-3 tomater el. 6-8 cherrytomater, skåret i mundrette stykker
½ agurk, skåret i tern
Blød gedeost, skåret i tern (jeg brugte den fra Tebstrup)
Olivenolie
Balsamico
Salt og peber

Bland det hele forsigtigt sammen lige før servering og smag til med salt og friskkværnet peber.

Blomkålspizza
Rucolasalat

Ingen kommentarer:

Send en kommentar