tirsdag den 4. juni 2013

Ketose 2 og æg-is-latte

Der er gået to uger mere med ketose projektet, og nu er jeg kommet dertil, at jeg prøver af, hvor meget "overjords-grønt" og hvor mange andre LCHF kulhydrater jeg kan spise og stadig være i ketose.

Efter den første uge fortsatte jeg med at måle ketontal ca. hver anden dag om aftenen.
Jeg har også målt en enkelt morgen for at se, om jeg er i ketose hele døgnet rundt.
Det er jeg og i dyb ketose, hvis ikke jeg sørger for at få en del flere grøntsager end i uge 1. Så der er foruden spinat, løg, champignons og broccoli blevet spist blomkål, rucola, tomater, agurk, ærteskud, sommerhvidkål, avocado og grønne bønner (masser af Madbandittens bønnefritter) - SÅ godt.
Mine ketontal har ligget mellem 3,2 og 5,8.

Vægten rykkede sig ikke efter uge 2, men da det var ugen op til menstruation, er det ikke så underligt. Mit tøj var blevet en anelse større :-)
Jeg skulle have målt mig inden projektet, men det glemte jeg desværre.
Også efter uge 3 er vægten status qou, så jeg har gjort op med mig selv, at vil min krop ikke af med de sidste 1,5 kg, så lever jeg med det.
Jeg har det så godt som aldrig før og trives med LCHF.

Min morgenmad de fleste morgener i de sidste to uger har været en æg-is-latte.
Det lyder ikke godt (for at sige det mildt), men det er det. De første morgener lavede jeg Madbandittens æg-latte (fra bogen), men da jeg ikke synes, den er varm nok, og da jeg nyder min morgenmad på arbejde en del af ugens dage, er det super lækkert med en kold æg-latte, altså æg-is-latte.
Her får I opskriften:

2,5 dl stærk kaffe
1 dl kogende vand
2 spsk. kokosolie
1 tsk. kanel
Et godt drys vaniljepulver
Et meget lille drys Stevia
2 øko æg

     

Kom det hele i en blender (æggene til sidst) og blend et minuts tid. Hæld æg-latten i en beholder med låg og sæt den på køl - gerne natten over. Ryst den godt sammen, når den er iskold og nyd den.
Man kan med fordel tilsætte en spsk kakao; det giver en lækker choko-smag :-)

For et par dage siden havde vi gæster, og jeg var spændt på, om jeg ville være i ketose efter dagens LCHF menu:

Grød med kokosolie, mandelsmør, hindbær og kakaonibs
Brownie med cremefraiche, flødeskum og hindbær
Chokolade (85%)
Marineret og grillet roastbeef med broccolisalat, bønnefritter og aioli samt brownie med hindbærflødeis, flødeskum og hindbær.

Ketontallet var 1,7, så jeg var ganske godt tilfreds.

2 kommentarer:

  1. Dejlig blog, med lækre opskrifter... Jeg vil lige høre hvordan måler du dit ketontal, det vil jeg også mægtig gerne prøve.. Hilsen Michele

    SvarSlet
  2. Tusind tak Michele :)
    Jeg måler ketontal med et blodmåler-apparat og ketonstrimler købt hos Abbott Diabetes Care - se her: http://loghs-lchf.blogspot.dk/2013/05/ketose-1.html.
    Kh. Lonerosa

    SvarSlet