torsdag den 19. september 2013

Sesam- og suppe-oopsies

Oopsies er små "æggebrød" - igen en svensk opfindelse -, der overraskende nok kan bruges som brød men også som kagebrød, pølsebrød, pizzabund, suppe-oopsies og ...
De kan varieres i det uendelige ved at tilsætte kværnede hørfrø, mandelmel, sesammel, kokosfibre, sødning og ...
Jeg har valgt sesamversionen, da mine oopsies skulle/skal bruges til suppe-oopsies og som pølsebrød.

6 stk.

3 æg
100 g flødeost (jeg brugte gedesmøreost)
½ tsk. havsalt
½ tsk. bagepulver
1 spsk. loppefrøskaller
1 spsk. sesammel
Sesamfrø til at pynte med

Tænd for ovnen på 140 grader varmluft.
Del æggene i blommer og hvider og pisk hviderne stive med salt og bagepulver.
Pisk æggeblommerne med ost og rør loppefrøskaller og sesammel i.
Vend ægge-ostemassen sammen med de stive æggehvider, til dejen er jævn.
Lad evt. dejen stå i 5 min., så den bliver mere fast. Sæt dejen i små klatter på en bageplade beklædt med bagepapir, drys med sesamfrø og bag i ca. 30 min.

Sesam-oopsies














Suppe-oopsies er afkølede oopsies, der halveres, smøres med en god pesto, drysses med revet ost (den ene halvdel), lægges sammen og bages i en 225 grader varm ovn i 2-3 min., til osten er smeltet.


Suppe-oopsies

Ingen kommentarer:

Send en kommentar