søndag den 8. september 2013

Hindbær-kokossnitter

Jeg er vild med hindbærsnitter, og da jeg har fødselsdag og "de gamle" kom til kaffe, var det oplagt at byde på en sådan snitte. Jeg fandt et par opskrifter hos frk. sveske og rav food, og kombinations-resultatet blev rigtigt godt. Der var ingen snitter til overs :)

6 stk.

Hindbærmarmelade:
125 g frosne hindbær
1 spsk. sukrin

Kagebund og -top:
2 dl mandler, malet til mel
½ dl solsikkekerner, malet til mel
½ dl kokosmel
1 spsk. kokosfibre
1 spsk. sukrin+
1 tsk. vaniljepulver
40 g blødt smør
1 æg

Frosting:
80 g cream cheese
½-1 tsk. vaniljepulver
1 tsk. sukrin+

Evt. pynt som f.eks. frysetørrede hindbær el. farvet kokosmel.

Bring frosne hindbær og sukrin i kog i en gryde og lad det koge under låg i 20 min.
Smag til og køl af.

Bland de tørre ingredienser til kagebund og -top. Ælt smørret i og saml dejen med ægget. Er dejen for klistret til at blive rullet ud, stilles den på køl 10-15 min.
Tænd for ovnen på 160 grader. Rul dejen ud mellem to stykker bagepapir - til et rektangel på ca. 21 x 31 cm. Bag i 15 min., skru ned for varmen til 140 grader og bag i ca. 10 min. Hold øje med at kagen ikke bli'r for mørk.
Tag kagen ud, lad den køle af og skær den over på langs (brug en skarp kniv). Smør den ene kage-del med hindbærmarmeladen, læg den anden kage-del ovenpå og skær snitter. Man kan også smøre frosting på, før man skærer snitter.




Rør ingredienserne til frosting sammen og smør den på kagesnitterne.
Drys med ønsket pynt.

Hindbær-kokossnitter





















I stedet for frosting kan man bruge creamed coconut / kokossmør, hvilket jeg vil prøve næste gang. Alt andet end glasur af sukrinmelis, som jeg undgår pga. den metalliske/
kolde eftersmag.

2 kommentarer:

  1. Uhm, hvor ser de bare lækre ud!

    SvarSlet
  2. Tak Anne :)
    At både min far og datter spiste mere end én snitte, tog jeg som et kompliment.

    SvarSlet