torsdag den 11. juni 2015

Portobello-burger med sellerifritter

Jeg prøver på alle måder at få flere grøntsager i mine måltider, og her er en portobello-burger et godt bud. Serveret med salat, tomat, rødløg og sellerifritter er grøntandelen af måltidet i top. Inspiration hentede jeg her og her. Og så må jeg lige tilføje, at bøfferne til burgerne bare smager SÅ godt.

3 personer

Burgerbunde og -toppe:
6 portobellosvampe
Olivenolie
Sesamfrø

Tænd for ovnen på 200 grader.
Skær stokken af svampene, rengør dem forsigtigt og læg dem på en bageplade beklædt med bagepapir. Pensl med olivenolie og bag i 15 min. Tag dem ud af ovnen, pensl burgertoppene med lidt olivenolie og drys med sesamfrø.

Bøffer:
400 g oksefars
2 tsk. dijonsennep
1 tsk. tørret estragon
1 tsk. havsalt
Friskkværnet peber
Smør / klaret smør til stegning

Bland farsen med sennep, estragon, salt og peber, form tre flade bøffer og steg dem i smør. Mine blev brunet ved høj varme og fik derefter 2-3 min. på hver side ved middel varme.

Sellerifritter:
1 knoldselleri
Olivenolie
Havsalt

Skræl selleriknolden og skær den i stave i hånden eller i en foodprocessor. Vend stavene med olivenolie og havsalt og fordel dem på en bageplade beklædt med bagepapir.
Bag i ca. 45 min. Vend evt. sellerifritterne et par gange.

Saml burgerne med f.eks. ramsløgspesto, salat, tomat og rødløg og server med sellerifritter og en god chipotlemayo.

Portobello-burger
Portobello-burger med sellerifritter


Ingen kommentarer:

Send en kommentar