torsdag den 19. december 2013

Kyllingelasagne

Det tager en del tid at lave lasagne, så jeg laver altid en dobbelt portion, så der er til minimum to dage. Denne lasagne har jeg lavet et par gange, før jeg blev LCHF'er, og den har været en succes var gang. Opskriften har jeg fra NEWYORKER by heart.

8 personer

Kødsauce:
3-4 løg, hakkede
6 fed pressede hvidløg
8-900 g kyllingefars
2 glas tomatsauce, jeg brugte en med aubergine i
½-1 potte frisk basilikum, hakket
Urtesalt og friskkværnet peber
Smør / klaret smør / kokosolie til stegning

Pastaplader:
190 g flødeost
6 æg
3/4 dl FiberHUSK
Olivenolie

Ostesauce:
2 bægre hytteost
2-3 store håndfulde revet ost, jeg brugte en lagret Cheddar
2 æg
Urtesalt og friskkværnet peber

+
400 g frisk spinat, skyllet og godt dryppet af

Smelt fedtstoffet i en gryde og sauter løg og hvidløg i ca. 5 min., til de er klare. Tilsæt kyllingefars og lad det stege med, til farsen smuldrer. Hæld tomatsauce ved, krydr med urtesalt og friskkværnet peber og lad saucen simre i ca. 30 min.
Tilsæt basilikum og smag til.

Tænd for ovnen på 150 grader varmluft.
Pisk æggene luftige. Tilsæt flødeost og FiberHUSK og pisk pastadejen godt sammen.
Lad den hvile i 10 min. Pisk dejen igennem og fordel den på to stykker bagepapir.
Pensl to stykker bagepapir med olivenolie og læg dem med oliesiden nedad ovenpå dejklumperne. Rul dejen ud mellem bagepapirstykkerne og bag dejpladerne i 10 min.
Tag dem ud af ovnen og fjern de øverste stykker bagepapir. Lad pastapladerne køle lidt af og skær dem ud til 12-16 lasagneplader med en skarp kniv.

Bland hytteost, revet ost, æg, urtesalt og friskkværnet peber.

Skru op for ovnen på 200 grader varmluft.
Saml lasagnen i et ovnfast fad: Læg en tredjedel kødsauce i bunden, dernæst en tredjedel ostesauce, halvdelen af spinaten og så halvdelen af lasagnepladerne *. Gentag og slut af med ostesauce. Drys med revet ost og bag i ovnen i ca. 30 min., til overfladen er gylden. Lad lasagnen hvile i 10 min. inden servering.

* Jeg havde fire lasagneplader til overs (kan fryses), som jeg brugte til pizza-slizes (blogindlæg følger).

Server eventuelt med en god tomatsalat.




Kyllingelasagne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar