fredag den 7. februar 2014

Kakao- og kokoskage

Lækker lækker kakaokage med dejlig mørk smag og med frit valg af topping :) Kagen er nydt med vanilje-flødeskum, lys frosting med chokoladestykker og kakaofrosting drysset med kokosflager (min favorit). Min veninde tilbage fra gymnasietiden havde kagen med til en hygge-dag, og nu tillader jeg mig at blogge om den. Inspiration er hentet her og her.

1 springform / 6-8 stykker

Kage:
125 g smør el. kokosolie (tilsæt ½ tsk. havssalt, hvis der bruges kokosolie)
100 g sukrin gold el. 50 g sukrin+
4 æg
75 g kakaopulver
1 spsk. kokosfibre
1 spsk. loppefrøskaller (HUSK)
3 spsk. kokosmel
1 dl creme fraiche 38%

Kakaofrosting:
40 g blødt smør
75 g flødeost
15 g kakaopulver
Sødning efter smag

+
Ristede kokosflager

Varm ovnen op til 170 grader varmluft.
Smelt smør el. kokosolie og lad det/den køle lidt af. Pisk æg og sukrin til en luftig masse, tilsæt kakaopulver, kokosfibre, loppefrøskaller og kokosmel og rør det til en tyk dej. Rør smør el. kokosolie og creme fraiche i, hæld dejen i en springform beklædt med bagepapir og bag kagen midt i ovnen i ca. 20 min.
Rør frosting og smag den til, mens kagen køler af. Smør kagen med frosting, når kagen er helt kold og drys med ristede kokosflager.

Kakao- og kokoskage

2 kommentarer:

  1. Dejligt at I kunne lide den! Den kage er bestemt også en af mine egne favoritter, og nok i øvrigt også en af de LCHF-kager, jeg har lavet, som minder mest om "rigtig" kage :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er enig Xenia, og kagen skal bestemt på bordet igen.
      Mit "problem" er, at jeg har en laaang to try liste og sjældent spiser kage :)
      Kh. Lonerosa

      Slet