onsdag den 16. april 2014

Kanelboller

I sidste uge skulle vi til fødselsdag hos vores fætter/nevø og for at kunne nyde en bolle som alle andre, valgte jeg at bage kanelboller fra Jane Faerbers kogebog LCHF SPIS DIG MÆT & GLAD. Jeg bagte kun en halv portion, da jeg til en fødselsdag spiser max. 2 boller - de andre fire kan så ligge i fryseren til næste fødselsdag. Her efter godt et år som LCHF'er er brødspisning helt automatisk gledet i baggrunden. Kun hvis jer er inviteret ud, hvor der spises brød, har jeg LCHF brød med. Herhjemme og på arbejde er brødet erstattet med grøntsager.

6 boller

4 æg
1 spsk. kokossukker (el. sukrin gold)
50 g smeltet smør
1 dl piskefløde
1 dl kokosfibre
3 spsk. loppefrøskaller (HUSK)
1 tsk. kanel
½ tsk. kardemomme
2 tsk. bagepulver
1 æg til pensling

Pisk æggene sammen med kokossukker. Rør smeltet smør og fløde i. Bland de øvrige ingredienser i og pisk det hele godt sammen, så loppefrøskallerne ikke klumper.
Lad dejen hvile i 10 min. Tænd for ovnen på 175 grader varmluft.
Skyl hænderne i koldt vand og form 6 boller, der sættes på en bageplade beklædt med bagepapir. Pensl bollerne med sammenpisket æg og bag midt i ovnen i 25-30 min.

Kanelboller

Ingen kommentarer:

Send en kommentar