onsdag den 30. april 2014

Carb loading - laaangt indlæg...

De kernesunde kvinder med skønne og dygtige Ninka-Bernadette i spidsen "sværger" til carb loading. I detox-forløbet lægges ud med 14 dage, hvor der spises LCHF minus de fede mælkeprodukter (smør er tilladt) og fyldes på med div. kosttilskud. De efterfølgende uger indtages ét carb loading måltid pr. uge, hvor man spiser en hel del kulhydrater i form af f.eks. frugt og søde sager. Måltidet starter med en eller anden form for protein og også grøntsager, så blodsukkeret ikke stiger for voldsomt, og man indtager kun det, man har sat på bordet til det ene måltid (der hentes ikke flere søde sager, når man først har sat sig og påbegyndt måltidet). Filosofien er, at kroppen får et chok ved indtagelse af de forholdsvis mange kulhydrater, og at stofskiftet dermed boostes. Der er mange meninger for og imod dette, og da jeg er en nysgerrig sjæl, skulle dette selvfølgelig prøves af på egen krop :)
For mig er det dog vigtigt, at de ekstra kulhydrater kommer fra rene madvarer af god kvalitet. Derfor vil jeg vælge salater med frugt i, rodfrugter, friskpressede juices, lækkerier fra f.eks. Summerbird og lignende.

Første carb loading måltid indtog jeg efter 16 dage med LCHF mad, og hvor jeg var i optimal ketose (du kan læse om det her og her). Jeg valgte, at mit carb loading måltid skulle være et aftensmåltid bestående af stegt andebryst med en rosenkålssalat (med mango, appelsin og soltørrede tranebær) og et udvalg af søde sager (to friske dadler fyldt med peanutbutter, en lille håndfuld lakridsmandler, en lille håndfuld Winter Edition hasselnødder og en snebold fra Summerbird og to mini marcipanbrød fra Økoladen). Måltidet var nøje planlagt, og forventningens glæde var stor. Jeg tog mig laaang tid og nød hver en bid. Og min krop sagde tak og kvitterede med god mæthed og velvære. Dagen efter var jeg stadig i ketose, men ketontallet var faldet til 1,3.

Rosenkålssalaten (fra Thorbjörg Hafssteinsdottir)













Ugen efter blev carb loading måltidet min morgenmad, for jeg havde lyst til en juice og en lidt speciel mysli - den schweiziske Bircher-mysli.
Juicen blev "Heartbeat" fra Mads Bo's bog "high on Juice" (citron, rødbede, appelsin, æble, ingefær og gulerod). Myslien består af glutenfri havregryn, frø og hakkede nødder, rosiner, tørrede abrikoser, stødt muskatnød, kanel, friskpresset appelsinjuice, yoghurt (af fåremælk) og fintrevet æble. Alle ingredienser røres sammen og stilles på køl natten over. Det var helt igennem et SÅ lækkert morgenmåltid (blev indtaget op ad formiddagen, hvor sulten meldte sig) og mættede mig, til aftensmaden stod på bordet. Ketontallet dagen efter var 1,0, og var det ikke for en irriterende mavepine de næste to dage, havde jeg været godt tilfreds. Jeg tror, det var havregrynene, der gav mavepine men ved det selvfølgelig ikke med sikkerhed.






I tredje uge blev carb loading måltidet denne ret efterfulgt af et udvalg af søde sager (som beskrevet ovenfor + et par glutenfri ingefær cookies og to brikker mørk chokolade 70%. Jeg havde også en raw bar med i skålen, men den blev lagt tilbage i spisekammeret, da mit lille hjerte begyndte at slå lidt for hurtigt af alle de kulhydrater. Heldigvis kunne jeg sagtens falde i søvn efter dette "sukker-chok", og jeg havde ingen cravings dagen efter. Til gengæld var ketontallet faldet til 0,9 (ikke så mærkeligt) :)

Fjerde uge lignenede tredje, og carb loading måltidet var en dyre-hakkebøf med gedeost og salat (spidskål, æble, rosiner, gulerod, ost og creme fraiche). Til dessert et udvalg af søde sager (som beskrevet ovenfor samt hjemmelavede fyldte chokolader). Munden og maven tog godt imod, ingen cravings dagen efter men det laveste ketontal indtil videre: 0,4.


















I femte uge skulle carb loading måltidet være min morgenmad, da jeg er helt vild med raw musli (grofthakkede nødder, solsikkekerner, bær, æble, tørrede abrikoser i tern og kokosmel) med hjemmelavet mandelmælk. Sådan en portion samt en juice inspireret af Råbar i Århus gav mig en ordentlig omgang velsmagende kulhydrater :)
Juicen blev presset af rødbede, æble, citron og frisk ingefær.

Jeg føler mig så sund ovenpå et sådant måltid, og jeg var mæt i mere end 5 timer. Dagen efter var mit ketontal faldet til 0,7.

I sjette uge gik jeg linen ud med carb loading måltidet, der bestod af ½ øko købe pizza, øko is (Stracciatella og vanilje med solbærsauce) og en tallerken godt fyldt op med søde sager (to friske dadler fyldt med peanutbutter, to stykker 70% chokolade, en lille håndfuld lakrids med chokofyld, to glutenfri ingefær cookies, en snebold fra Summerbird, to mini marcipanbrød fra Økoladen, et lille stykke fransk nougat og en riskiks med mørk chokolade). Jeg må indrømme, at jeg var overmæt efter den omgang, og der var skuffelser imellem alle disse herligheder. Pizzaen var ikke nær så god som de LCHF pizzaer, jeg laver, lakridserne med fyld var kedelige, og den franske nougat var alt for sød - som i hvinende sød. Tre ting jeg ikke vil carbloade med fremover. De mange kulhydrater påvirkede min nattesøvn lidt, men dagen efter var ketontallet overraskende højt: 0,8.

Syvende uges carb loading måltid blev indtaget på Café Aroma i Herning - og sammen med en god veninde. Efter et par timers shopping valgte vi caféens brunch med en café latte og for mit vedkommende en solbærmost.

Café Aroma bager deres eget brød, og hvor jeg da bare "stor-nød" det lækre og velsmagende brød; der var ikke noget på brunch-brættet, der ikke faldt i god jord. Min mave var en del større, da vi gik fra caféen, men det generede ikke så meget, at der ikke var plads til en lille nøddemazarin til kaffen et par timer senere... Det var den bedste nøddemazarin ever; jeg elsker (og savner) nøddemazarin, og denne var min første øko af slagsen og absolut den bedste :) Resten af dagen stod den på vand, vand og vand og så lidt mere vand, og jeg var først sulten næste dag kl. 9. Mit ketontal var faldet til 0,2.

Carb loading i ottende uge foregik på Råbar i Århus - også sammen med en god veninde. Efter et par timers shopping i skønne Århus nød vi en super lækker frokost, som jeg sluttede af med en latte på mandelmælk og blåbær-cheesecake (glemte at tage et billede, men kagen var GOD!). Selve frokosten bestod af en snack til deling, som var dehydreret majs- og boghvedebrød med en portobello-paté efterfulgt af en åben sandwich bestående af dehydreret majsbrød, peberrodscreme, salat, agurk, løg, spirer, tomat, avocado og friske krydderurter. Rødbede-æble-citron-ingefær juice on the side. Det bedste ved den rå mad er, at man er mæt på en dejlig let måde, og så smager maden godt og er lækkert anrettet. Ketontallet dagen efter var på 0,6.

Efter otte uger med carb loading kan jeg konkludere, at jeg ikke taber mig af det men heller ikke tager på. Min krop påvirkes af især hvede (oppustet mave) og så selvfølgelig af en relativ stor mængde kulhydrater (hjertebanken). Jeg skriver relativ, fordi den mængde kulhydrater jeg har indtaget under carb loading er lille i forhold til tidligere tiders kunnen men stor i forhold til mængden på en LCHF-dag. Jeg har ikke haft svært ved at komme i ketose efter carb loading, og jeg har i den grad nydt måltiderne, så jeg vil fortsætte med carbloading men ikke nødvendigvis hver uge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar