torsdag den 4. september 2014

Blomkålsgratin med feta

Jeg tog udgangspunkt i denne opskrift, men da jeg havde et halvt lille spidskål og et forårsløg, der skulle bruges, blev det tilsat. Jeg havde ikke piskefløde nok, så 1 dl blev erstattet af mascarpone. Jeg havde ekstra feta og revet ost, og så kom der også lidt fintrevet muskatnød i æggemassen. Det blev en rigtig lækker blomkålsgratin, hvor fetaen giver en god smag.

4-6 personer

1 blomkål, delt i buketter
½ lille spidskål, snittet fint
1 forårsløg, skåret i tynde skiver
150-180 g gedefeta
3 æg
2 dl piskefløde
1 dl mascarpone
Fintrevet muskatnød
Urtesalt og friskkværnet peber
Et par håndfulde revet ost, f.eks. Thise Noir

Tænd for ovnen på 180 grader varmluft. Kog blomkålsbuketterne i letsaltet vand i 3-4 min. Hæld vandet fra og lad buketterne dampe godt af. Hæld dem i et smurt ovnfast fad og fordel kål og løg over. Smuldr fetaen over. Pisk æg, piskefløde, mascarpone og krydderier sammen og hæld det over grøntsager og feta. Drys med revet ost og bag i 20-25 min.
Server til f.eks. en smørstegt øko nakkekotelet.

Blomkålsgratin med feta

Ingen kommentarer:

Send en kommentar