onsdag den 3. september 2014

Italienske krebinetter

Italienske krebinetter var på madplanen tre uger i træk, inden det lykkedes at få købt kalvefars (skal bestilles hos slagteren i vores SuperBrugsen). Jeg bestilte et par kilo, så jeg har i fryseren til de næste retter med kalvefars. Opskriften hev jeg ud af et ugeblad for mange år siden, og på grund af den relativt lange tilberedningstid, har jeg kun lavet retten tre gange. Har man god tid, er retten til gengæld til fulde tiden værd.

4 personer

500 g kalvefars
1 skalotteløg, finthakket
2 fed hvidløg, finthakkede
3 æg
Himalayasalt og friskkværnet peber
1 bundt forårsløg, skåret i super tynde skiver
½ bundt persille, finthakket
150 g flødeost, jeg brugte Løgismoses med citron og hvidløg
Oregano, Himalayasalt og friskkværnet peber
Smør / klaret smør til bruning
3 dl bouillon, jeg brugte Herbamare og en terning hjemmelavet oksebouillon
2 store spsk. tomatpuré
1-2 dl piskefløde
8 spsk. revet ost, jeg brugte Pecorino

Rør farsen sej med 1 tsk. salt. Tilsæt løg, hvidløg og peber. Rør et æg i ad gangen og rør farsen smidig. Sæt den på køl i 20 min.
Rør forårsløg, persille og flødeost sammen og smag til med oregano, salt og peber.
Form farsen til 4 store flade krebinetter, læg ostemassen på og luk kødet tæt om fyldet på et (sesam)meldrysset skærebræt. Form med hænder, der er skyllet i koldt vand.
Tænd for ovnen på 200 grader.
Brun krebinetterne i fedtstof over ret kraftig varme, drys salt og peber på og læg dem i et smurt ovnfast fad. Kog panden af med bouillon, tomatpuré og fløde og hæld saucen rundt om krebinetterne. Drys med revet ost og sæt fadet i ovnen i ca. 15 min.
Pynt med persille eller frisk oregano og server med f.eks. hasselback kinaradise.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar