mandag den 22. juli 2013

Koldskål med sprøde kammerjunkere

I min "mejerifri" uge var det oplagt at lave en mælke-fløde-fri koldskål,
inspirationen kom fra chocolateandspinach.

2 personer

1 dåse kokosmælk
Saft af 1½ citron
2 æg + en æggeblomme
1 tsk. vaniljepulver
Evt. en knivspids stevia
2 spsk. kokosolie

Blend alle ingredienserne på nær kokosolien. Smag til og stil på køl i blenderkanden.
Lige før servering tilsættes kokosolien, og der blendes igen.
På den måde får man en kold, letskummende og lækker koldskål.

Koldskålen kan blendes med f.eks. friske el. frosne jordbær og vælger man sidstnævnte, kan koldskålen laves lige op til servering.

Server med friske bær, granola (blogindlæg følger) el. sprøde kammerjunkere,
som laves sådan:

30-35 mini kammerjunkere

50 g fintkværnede mandler
15 g kokosfibre
15 g kokossukker
1 tsk. vaniljepulver
En lille tsk. natron
25 g smør/klaret smør
½ tsk. citronsaft
Fintrevet skal af en halv citron
1 æggehvide

Bland de tørre ingredienser i en skål. Smuldr smørret i og tilsæt citronsaft og -skal.
Saml dejen med æggehviden og lad den stå i 5-10 min., så konsistensen bliver,
så der kan trilles kugler. Tænd ovnen på 160 grader varmluft.
Tril kugler, sæt dem på en bagerist beklædt med bagepapir og tryk kuglerne flade.
Sæt dem midt i ovnen og bag i  ca. 20 min.
Sluk for ovnen men lad kammerjunkerne stå derinde i yderligere 30-40 min.
Hold øje med at de ikke bliver for mørke.
Tag kammerjunkerne ud af ovnen og lad dem køle af.

Det er første gang, det er lykkedes mig at bage sprøde kammerjunkere,
og jeg er Dyppelse taknemmelig for mit andet forsøg :)

Koldskål med sprøde kammerjunkere

Her blendet med 17 store, frosne jordbær 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar