tirsdag den 16. juli 2013

"Mejerifri uge" og periodisk faste

I sidste uge tog min mand og mine to unger i sommerhus, jeg blev hjemme for at passe mit arbejde, og når jeg nu havde sådan en hel uge for mig selv, skulle der eksperimenteres endnu mere mht. kost.

Derfor skulle ugen være "mejerifri", sådan at forstå, at ost lavet på gede- el. fåremælk og klaret smør var godkendte ingredienser. Alle andre mejeriprodukter var bandlyste.

















Tilmed prøvede jeg endnu en gang kræfter med periodisk faste, denne gang med et spisevindue på 8 timer (fra 10-18) i stedet for 10 timer. Jeg tror på, at kroppen har godt af lange "fordøjelses-pauser" og hjernen af "mad-tanke-pauser" :-D

Grunden til mit lille eksperiment var/er blot nysgerrighed:
Ville kroppen reagere på, at jeg udelod de vildt lækre mejeriprodukter, el. skal der gå længere tid, el. kommer der måske en reaktion, når de indtages igen?
Er det svært at lave smagfuld mad uden mejeriprodukterne?
Hvad kan mejeriprodukterne erstattes med?
Hvordan er periodisk faste med et spisevindue på kun 8 timer, og hvad kræver det?
Ville jeg være døden nær af sult mellem kl. 9 og 10, når dagens første måltid nu blev udskudt i alt 3 timer?

Efter syv dage uden mejeriprodukter, mærkede jeg ingen fysiske reaktioner på manglende piskefløde, cremefraiche, fede oste osv., men der skal nok en længere periode til, før det sker - hvis det sker. Det er absolut ikke svært at lave smagfuld mad uden mejeriprodukterne, men der skal laves en plan for at få det hele til at hænge sammen (og da jeg gør det i forvejen, var det easy peasy). Jeg tog udgangspunkt i Janes bog "LCHF SPIS DIG MÆT & GLAD" samt de mange inspirerende LCHF bloggere, jeg følger fast.
Altså var min mad både lækker og smagfuld, men jeg må indrømme, at jeg manglede piskefløden i både chiagrøden og kaffen.

Chiagrøden bliver ikke nær så lækker og cremet uden den halve dl fløde, og kaffe med kokosmælk el. mandelmælk el. kokosolie er bare ikke det samme som kaffe med fløde. Kokosolien er for mig det bedste alternativ.
For at gøre det hele lidt lettere lavede jeg primært retter, hvori mejeriprodukter ikke indgår; i retter med mejeriprodukter erstattede jeg, som følger:

Smør med klaret smør (blogindlæg følger) el. kokosolie
Piskefløde med kokosfløde el. kokosmælk
Revet ost med revet Pecorino (lavet på fåremælk), Manchego kan også bruges

Skulle jeg have brugt feta, ville jeg have brugt gedefeta som vanligt.

Periodisk faste med et spisevindue på 8 timer gjorde, at mine måltider mængdemæssigt blev mindre. Ellers ville jeg simpelthen ikke kunne have spist tre måltider på så "få" timer.
Ligesom sidst krævede fasten planlægning på alle niveauer, da jeg arbejder på skift og ikke har fastlagte spisepauser. Denne gang, hvor jeg var alene hjemme, var det dog lidt nemmere, da jeg ikke skulle tage hensyn til andre end mig selv.
I timen mellem kl. 9 og 10 skulle der en del vand til, for at holde sulten fra døren. Min mave begyndte at knurre lidt efter kl. 9, men det er nok et spørgsmål om tid. Da jeg rykkede dagens første måltid fra kl. 7 til kl. 9 gik der ca. 14 dage, inden kroppen vænnede sig til det.

Hvad har jeg så fået ud af at eksperimentere?

Hvis ikke min krop reagerer negativt på "gen-indtagelse" af mejeriprodukter, skal de absolut være en del af min LCHF kost, da en kost uden - efter min smag - vil blive lidt kedelig. Der er for mange retter med cremefraiche og piskefløde, der ikke kan nydes :)

Periodisk faste vil jeg praktisere så vidt muligt, for jeg trives med det og får så dejligt meget tid om aftenen, når dagens sidste måltid er nydt inden kl. 18 el. 19 - og tid kan jeg sagtens bruge mere af :)


2 kommentarer:

  1. Meget inspirerende blogindlæg, og hatten af for dit eksperiment! Jeg overvejer også om jeg skal prøve at lade mælkeprodukterne være i en periode...overvejer også periodisk faste, ved bare ikke om jeg kan "overholde" det. Tror jeg vil tænke lidt over det, og så måske prøve det, når jeg får ferie.

    KH. Lene

    SvarSlet
  2. Tak for de søde ord Lene :)
    God ide at eksperimentere i ferien, hvor man har mere tid og overskud.
    Jeg har ferie for mig selv i uge 31 og drager til København for at dyrke Hot Yoga og spise RAW. Mere om sidstnævnte på bloggen efterfølgende.

    Kh. Lone

    SvarSlet