mandag den 22. december 2014

Julekål

Vi kom til at tale om julekål på arbejde, og da jeg elsker julekål med kanelsukker men aldrig har lavet det selv, måtte jeg igang i køkkenet. Selvfølgelig blev min version af julekål serveret med kanelsukrin+, og jeg spiste den til en überlækker øko julemedister. Inspirationen til julekål hentede jeg her.

2 personer

1 hvidkål, ca. 500 g
35 g smør
2 dl piskefløde
Havsalt
Hvid peber

+
kanelsukrin+

Del kålhovedet i 6-8 både og kog det mørt i usalatet vand. Det tager ca. 45 min. Hæld vandet fra og læg kålen køle lidt af. Læg kålen i et rent viskestykke, saml viskestykket om kålen og vrid al vandet ud af kålen. Hak kålen i en foodprocessor. Smelt smørret i en gryde og varm kålen op i smørret, uden at smør og kål bruner. Hæld halvdelen af fløden i og lad kålen simre ved svag varme og under omrøring mens resten af fløden tilsættes. Når konsistensen er blød og cremet, smages julekålen til med salt og hvid peber.
Server med kanelsukrin+.

Julemedister med julekål

Ingen kommentarer:

Send en kommentar