onsdag den 24. december 2014

Rå vaniljekranse eller -kugler

Jeg har de sidste tre år ønsket mig en tørreovn/dehydrator, men da det er en forholdsvis dyr og ikke livsnødvendig ting, er det ikke den, der har været i diverse gaver. Da min arbejdsplads så fyldte 50 år og i den forbindelse gav de ansatte jubilæums-gratiale, skulle en del af dette gratiale selvfølgelig gå til en tørreovn. Mit ønske er gået i opfyldelse - juhu :) Jeg har købt denne her model, og det første der skulle eksperimenteres med var apropos jul selvfølgelig Caroline Fibæks rå vaniljekranse. Glædelig jul.

Til en plade fuld

100 g bløde dadler, jeg brugte Medjoul dadler
3 spsk. kokosolie
4 spsk. kokospalmesirup el. yaconsirup
200 g malede mandler
1 knivspids havsalt
3 tsk. vaniljepulver

Blend dadlerne med kokosolie og sirup, til du har en blød masse. Tilsæt mandelmel, salt og vanilje og rør det hele godt sammen. Tril dejen til lillefingertykke stænger, der er ca. 7 cm lange og form dem til vaniljekranse. Tør dem i tørreovnen i 10-12 timer el. bag dem i en alm. ovn. Dejen kan også trilles til lækre konfektkugler.

Rå vaniljekranse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar