torsdag den 11. december 2014

Pebernødder

Jeg skulle lige smage på disse pebernødder et par gange, før jeg kunne sige, at de er gode. Det er nok fordi, de ikke har "normal" pebernøddesmag, men når det så er sagt, er de faktisk rigtigt gode og smagfulde. Og så er de lidt sprøde, og det er en sjældenhed ved LCHF småkager. Jeg tog udgangspunkt i denne her opskrift fra CDJetteDC's LCHF, og da jeg skiftede Sukrin Gold ud med kokossukker hører pebernødderne under meget liberal LCHF.

Til en lille bageplade / kagedåse

100 g mandler
25 g kokosfibre
10 g affedtet hørfrømel
60 g kokossukker
2 tsk. vaniljepulver *
1 tsk. hvid peber *
1 tsk. kanel *
1 tsk. kardemomme *
½ tsk. ingefær *
½ tsk. hjortetaksalt
80 g koldt smør

* Jeg brugte i stedet ½ pose "Krydderier til pebernødder" fra Urtekram

Kværn mandlerne i en foodprocessor og bland mandelmelet med de øvrige tørre ingredienser. Skær smørret i små stykker og kom det ned i skålen med de tørre ingredienser. Brug hænderne til at "findele" smørret og samle dejen.
Tænd for ovnen på 140 grader.
Tril pebernødder og læg dem på en bageplade beklædt med bagepapir. Bag i 20 min., sluk for ovnen og lad pebernødderne tørre i eftervarmen (med ovndøren på klem) i 5-10 min.
Lad pebernødderne køle af på en bagerist og opbevar dem i en tætsluttende kagedåse.

Pebernødder

Ingen kommentarer:

Send en kommentar