onsdag den 19. marts 2014

Kyllingegryde med pasta og ostedrys

I sidste uge efterspurgte min mand en lækker ret fra Karolines køkken. I den oprindelige opskrift bruges kalkun, men vi kan bedre lide retten med kylling, og i stedet for frisk el. tør almindelig pasta skulle der selvfølgelig laves LCHF pasta til.

4 personer

25 g smør
1 hakket løg
2 fed hakkede el. pressede hvidløg
1 dåse hakkede tomater
1,5 tsk. sukrin
1,5 tsk. groft salt
Friskkværnet peber
300 g kylling i mundrette stykker
250 g cherrytomater i halve el. kvarte

Smelt smørret i en gryde ved kraftig varme, men uden at det bruner. Svits løg og hvidløg i ca. 1 min. Tilsæt hakkede tomater, sukrin, salt og friskkværnet peber.
Kog tomatsaucen ved svag varme og under låg i ca. 10 min. Tag låget af gryden og lad saucen koge videre i yderligere 10 min. Rør af og til. Tilsæt kyllingekødet og kog retten under låg, stadig ved svag varme, i ca. 8 min. Smag til og vend cherrytomaterne i.

Lav imens denne lækre LCHF pasta:

8 æg
250 g flødeost*
1 dl FiberHUSK
Olivenolie

* i stedet for naturel flødeost kan der bruges pikantost, hvidløgsost el. gedesmøreost.

Tænd for ovnen på 150 grader varmluft.
Pisk æggene luftige. Tilsæt flødeost og FiberHUSK og pisk pastadejen godt sammen. Lad den hvile i 10 min. Pisk dejen igennem og fordel den på to stykker bagepapir.
Pensl to stykker bagepapir med olivenolie og læg dem med oliesiden nedad ovenpå dejklumperne. Rul dejen ud mellem bagepapirstykkerne og bag dejpladerne i 10 min. Tag dem ud af ovnen og fjern de øverste stykker bagepapir. Lad pastapladerne køle lidt af, rul dem sammen og skær tynde el. brede bånd med en skarp kniv.

Tip: Pastapladerne kan også skæres ud til lasagneplader

Bland følgende ingredienser til ostedrys, mens pastapladerne køler af:

150 g revet Pecorino, Manchego el. Parmesan
Fintrevet skal af 1 citron
1 dl grofthakket frisk basilikum

Arranger pastabåndene i dybe tallerkner, kom kyllinge-tomat-sauce ovenpå og top med ostedrys.

Kyllingegryde med pasta og ostedrys

Ingen kommentarer:

Send en kommentar